Sipos Edit írása a Pécsi Püspöki Hittudományi Iskola keretében működő Fügefa Műhely Szakmódszertani Munkacsoportról
Natanael megkérdezte: „Honnan ismersz engem?” Jézus azt felelte: „Mielőtt Fülöp hívott volna téged, láttalak, amikor a fügefa alatt voltál.” (Jn1,48)
http://pecs.egyhazmegye.hu/downloads_2017/figyelj-ram_2017/Figyelj-ram_3evf_2sz_2017_majus.pdf
Bibliai történetek tanításához új módszert kitalálni nem könnyű. Sok jó és kevésbé alkalmas módszert fejlesztettek már ki, amelyeket hosszabb-rövidebb ideig alkalmaztak is a katekézisben. Napjainkban a szakmai útkeresés ökumenikus törekvés, a történelmi egyházak szakemberei által összeállított módszertani anyagok kölcsönös érdeklődésre tarthatnak számot.
Michael Landgraf Alkotó gyermekbibliáját nagy örömmel adjuk a magyar családok, katekéták, hittanárok és gyerekek kezébe. A világ számos országában jelent meg 2007 óta. Lefordították angol, francia, holland, norvég, portugál, orosz, lett és kirgiz nyelvekre.
A könyvet fellapozva, első pillantásra „csak üres lapokat” látunk, de alaposan megvizsgálva felfedezhetjük, hogy újszerű és eredeti megközelítési módja mennyi lehetőséget rejt magában.
A kötet mellé összeállított módszertani füzet számtalan ötletet kínál egyéni és közösségi munkához is.
A kötet magyar kiadására Michael Landgraf együttműködésével, valamint a Deutsche Bibelgesellschaft és a Calwer Verlag szíves engedélyével kerülhetett sor.
http://www.pphf.hu/item/371-megjelent-az-alkoto-gyermekbiblia-a-foiskola-gondozasaban
A Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola keretein belül működő MTA-PHF Valláspedagógiai Szakmódszertani Kutatócsoport (Fügefa Műhely) tavasszal útjára indított Fügefa Szakmódszertani Füzetek sorozata újabb kötettel bővült. Második Fügefa-füzetünk címét is W. B. Yeats verséből idézzük. Három témakört mutatunk be, amelyekről azt gondoljuk, arannyal-ezüsttel hímzettek. A pünkösd és a húsvét témáját Franz Kett különleges módon dolgozza fel a kisgyermekek számára. Mindkét témát a természeti jelenségek megfigyeléséből indítja el, és így jut el a bibliai szövegek üzenetének felfedezéséhez. A gondolatok az életről című fejezet a Kett-pedagógia kulcsfogalmairól szól: a közösségi tanulásról, a középpont köré rendeződésről, az élet nagy kérdéseiről gyermeknyelven.
Franz Kett módszerét kevesen ismerik Magyarországon. Reméljük, hogy ez a sorozat hozzájárulnak a módszer és a hátterében álló nevelési szemlélet elterjedéséhez.
A kötet megvásárolható a képzéseinken, vagy megrendelhető a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen.
Szívből ajánljuk óvodapedagógusoknak, tanítóknak, hittanároknak.
A képzésre a jelentkezési lap letölthető az alábbi linken:
https://drive.google.com/file/d/0B_5Vx00sYdh3ckJ5LTB4Y2w0ZG8/view?usp=sharing
A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége 25 éve szervezi meg a Kárpát-medence legnagyobb magyar pedagógusfórumát, a Bolyai Nyári Akadémiát. A magyar kormány Emberi Erőforrások Minisztériuma és a romániai Communitas Alapítvány támogatását élvező és Erdély-szerte több, különböző szekcióban zajló programsorozatnak a római katolikus hitoktatók továbbképzője is része. Az, hogy évről-évre külön szekció jut a hitre nevelő pedagógusok programjának, azt is mutatja – az általuk tanított tárgy megbecsültségén túl –, hogy igénylik és fontosnak tartják ezt a programot.
Az idén a Nagyváradi Római Katolikus Püspökség Katekétikai Központja vállalta fel a társszervező szerepét, és július 10–14. között Nagyváradra, a Posticum Keresztény Kulturális Központba hívja a négy magyar katolikus történelmi egyházmegye (Gyulafehérvár, Nagyvárad, Szatmár, Temesvár) magyar nyelvű hitoktatóit. A Bolyai Nyári Akadémia Legyen játék a tanulás! főcím által sugallt központi gondolata egybecseng a társszervezők (lelki) nevelésről vallott elveivel: a mind komolyabb hitéletre vezetést ugyanis elsődlegesen könnyed, a gyermekhez közel álló, az ő teljes lényét megmozgató módszerekkel látják igazán hatékonynak. Ilyen szempontok szem előtt tartása mellett állt össze az ötnapos váradi továbbképző programja, melyben a bábjáték, a múzeumpedagógia, a drámapedagógia és a pszichodráma elemeinek hitoktatásban való alkalmazásával, valamint a neves német valláspedagógus, Franz Kett nevével fémjelzett pedagógia elemeivel ismerkednek a résztvevők. A gyermekközpontú tanulási módszereken túl az ezekhez kapcsolható értékelési technikák és a közelmúltban elkészült, új szempontrendszert követő V–VIII. osztályos tanterv, valamint az ősztől megjelenő új ötödikes tankönyv közelebbi megismerésére is lehetőség nyílik.
A továbbképző előadói és foglalkozásvezetői mindnyájan (Sipos Edit – Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola, Pedagógia és Katekétika Tanszék; Palocsay-Kisó Kata – Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Magyar Színházi Intézet; Bartha Krisztina – Partiumi Keresztény Egyetem, Nyelv és Irodalomtudományi Tanszék; Bordás Andrea – Partiumi Keresztény Egyetem, Humántudományi Tanszék; Ozsváth Judit – Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet) a pedagógusképzésben dolgoznak, a Szent Lászlóhoz köthető nagyváradi és Bihar megyei nevezetességeket ismertető Lakatos Attila régész pedig a váradi Római Katolikus Püspökség kulturális referense.
A cikk folytatása és a Nyári Akadémia programja az alábbi linkeken érhető el:
http://hirek.varad.org/hu/hirek/kezdodik-nagyvaradon-bolyai-nyari-akademia
http://www.varad.org/uploads/pasztoralis/BONYA_2017_program.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=ROYbYflVPuk
Postacím: 7625 Pécs, Hunyadi János u. 11. E-mail: info@pphf.hu
MTA-PPHF Valláspedagógiai Szakmódszertani Kutatócsoport